donderdag 2 februari 2012

Met de Tjalk H.C door de Bourgogne in 2010 deel 5

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx               xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door BOURGOGNE 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx             xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


DEEL    5          CAN DU   NIVERNAIS      ( 1e deel ) 
van  St leger des Vignes    naar Cuzy 
De HENDRIKA CELINA  in Cercy le Tourx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
CANAL DU NIVERNAIS 
Het mooiste kanaal van de vier kanalen welke de Seine verbinden met de Middellandse Zee. Begint bij St Léger des Vins (Decize) en eindigt in de Yonne bij Auxerre. Gegraven van 1784 t/m 1843. voor het vervoer van brandhout uit de bossen van de Morvan naar Parijs op initatief van Henry IV. Geopend in 1841. Afwisselend en snel wisselende vergezichten. Op het hoogste punt bij La Collancelle zitten een drietal tunnels, welke een lengte hebben van resp. 758 m, 268 m en 212 m met lange nauwe toegangen. De bief ligt op 262 m hoogte. Lengte kanaal 174 km 110 sluizen , waarvan 35 aan de kant van de Loire en 75 aan de kant van de Seine . De sluizen hebben de "Frechinet" afmetingen, behalve tussen Baye en St Léger, daar hebben de sluizen een lengte van 30 meter. Diepte van het kanaal ongeveer 1,40.m. Tussen Clamecy en Decize slechts 1,20 m. Het kanaal wordt gevoed het uit reservoir van Pannesière, welke op 25 km afstand van het kanaal ligt. Het water loopt via "la rigole d'Ýonne" over een prachtige 55 mtr. hoge bogenviaduct van Montreuillon door de vallei van de Yonne. 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                   xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Voeren  op de eerste dag van de maand augustus om 14.07 het Kanaal du Nivernais  op. Passeerden om 14.25 sluis Loire 35  en meerden om 14.35 af langs de kade van ST Léger des Vignes. 
       We hebben ons doel , het Canal du Nivernais, voor dit jaar bereikt !
St Leger                                     
Aanvankelijk zwaar bewolkt, maar later bredere opklaringen met een enkel buitje. Ca 25 C.
Gingen op de fiets naar Vannaux  om de auto op te halen. Verder boodschappen dag.
Maakten het schip gereed voor een doorvaarthoogte van 2.70 m.nodig voor de komende drie tunnels. 
St.Léger des Vignes  - Cercy la Tour   
  Maandag 2 augustus. Brede opklaringen ca 28 c. In verband met het passeren van een paar huurboten  vertrokken we een half uurtje later dan gepland. Vertrokken nu om 10.30  voor een afstand van 15 km , 4 sluizen en nog weer eens een aquaduct. Passeerden de eerste sluis : Vauzelle (34) om 11.00. Sluis Champvert (33) om 11.53. Voeren op ons gemak naar de volgende sluis vanwege lunchtijd. tot onze verbazing werd er nu wel doorgewerkt. Passeerden sluis la Roche (32) om 12.59. Sluis Cercy was een "garde"sluis en deze werd   vlot genomen om 14.35.
Afmeren langs het eerste ponton met stroom en water ging helaas niet.Dezze was helaas geheel vol.  Meerden  om 14.40 af aan het volgende ponton, direct voor sluis 30. Hier helaas geen stroom. Gaan morgen weer verder. We liggen nu op de rivier de Aron, welke goed betond is.
Fleurey  haven 
Cercy -la- Tour   -  Fleurey  
9 sluizen incl 1 gardesluis  Zwaar bewolkt met een enkele bui onderweg.28 C.
Vertrokken direct om even voor 09.00  in de reeds geopende sluis te duiken.
Passeerden zonder al te veel problemen de sluizen 30 (CercyleTour) t/m sluis 22 (Bernay).
Hoewel wij om 11.50 bij sluis  Sauzy  arriveerden werden wij helaas  niet meer geschut, waardoor wij ruim een uur verloren. Bij de garde sluis van Panneçot  was het even spannend  om de zeer scherpe bochten te kunnen nemen. Weinig ruimte, Canal  de Nivernais eigen.
Meerden om 16.00 af in de "haven" van Fleury , vlak voor de sluis 21 (Fleury)  Donderdag 5 augustus : Zwaar bewolkt. In de middag wat opklaringen met  26 C . Een zestal huurboten passeren ons vandaag. 
Gingen weer eens op de "velo" de auto halen in Cercy-la-Tour. 
Fleurey  barrage  
Fleury - Pont    
Vrijdag 6 augustus :  9 km   5 sluizen ca 28 C.  Brede   opklaringen.
Vertrokken om 08.58 en doken gelijk de eerste sluis in: Sluis Fleury  09.12. Vervolgens werden de sluizen Brienne ( 09.32,  Villard 10.09, Meulot 10.45 en Espuilly om 11.33 genomen. Het was een genot om op dit zeer bochtige traject met heuse scherpe haarspeldbochten te varen. Bijna het hele traject was ca 40 m breed. Kwamen 7 tegenliggers tegen , waarvan 5 huurboten .
Meerden om 12.00 af bij een picknick plaats vlak bij Alluy. "Pont" geheten. Comfort: Rust en water.
Pont - Chavange 
De volgende dag op zaterdag 7 augustus  deden we 11 km en 8 sluizen , waarvan één garde  en twee duplo's.Schitterende blauwe hemel.  30 C. Brachten eerst even de auto naar Chatillon-en-Bazois en fietsten 4 km terug naar de boot.
Pont 
Vertrokken om 09.04  en passeerden om  09.28 gardesluis Coeuillon. Vervolgens werden beide sluizen Chatillon en Bazois tussen 09.59 en 10.20 genomen. De brug direct na de sluis nr 14 kostte  het  nodige stuurwerk  en de nodige spierkracht om het schip door de bocht te krijgen.
Sluis Mingot om 11.31 veroorzaakteeen wachttijd door een tegenligger. Daarom werd de
volgende sluis ( Orgue 12 ) om 11.48  genomenen  met de welwillende medewerking van een student sluis11 (ook Orgue) na 12.00 en wel om 12.23. We dachten hiermee een uurtje gewonnen te hebben. Maar helaas, de sluiswachter van de duplo sluis Mont et Marré liet ons tot 13.25 wachten en wij sasten deze dubbele sluis  om 13.30 en 13.43. Voeren nog even door in een prachtige omgeving en sasten om 14.35 door de dubbele sluis van Chavance.
We meerden vervolgens af tussen de Duplo sluis en de Triplo sluis van Chavance om 14.40 in de schaduw van veel loofhout.  Hadden vandaag maar  4 tegenliggers .
Triple Chavance
Chavance   -   Baye 
We hebben in july toch wel een beetje teveel tijd verspeeld en moeten nu dus bijna dagelijks varen om voor eind september in Pont d Ouche te kunnen arriveren. 
Op zondag  8 augustus "doen" we  6 km en  6 sluizen,  incl. een  triple sluis. Het zijn de laatste 'montant" .
Mooi weer met brede opklaringen We vertrokken  voor de laatste 6 sluizen omhoog  om 08.55 en sasten in een halfuurtje door de triple sluis  van Chavance. (Electrisch) Sluis bazolles 3 om 10.27 en Bazolles 2 om 10.40 . de laatste sluis Baye ( 1 ) om 11.30 en we hadden de bief bereikt  op een hoogte van 262 Mtr.
We meerden 5 minuten later af aan de "Dique " welke het kanaal scheidt van een groot stuwmeer. We liggen nu vlak voor de drie tunnels van la Collancelle. Hadden een vijftal tegenliggers, allen huurboten uit Baye. Blijven tot dinsdag liggen  om weer even bij te komen en dieselolie te bunkeren.
verder is het hier mooi en hebben we een mooi uitzicht over het meer waar zelfs een zeilschool zit.  Gaan de auto weer ophalen  in Chavance.
 Maandag    9 augustus  Zeer brede opklaringen met weinig bewolking  Ca 30 C.Bunkerden 73 Ltr diesel .
Baye   dijk 

Baye - Sardy 
tunnelingang
coulancelle 
Het hoogtepunt van de reis werd  dus vandaag gedaan. De tunnels van la Collancelle: Sout de la Collancelle met een lengte van  758 m,  Souterain  de Mouas , 268 m  lang  en  Souterain des Breuilles   is de kortste met 212 mtr.
Traverse tussen tunnels 

Ook tussen de tunnels , alsmede de aanlopen naar de tunnels is nauwelijks  6 meter breed en hebben flauwe bochten.  Dus een flink uurtje inspannend sturen. Gelukkig wordt het vaarverkeer geregeld met lichten door de sluiswachters voor- en na de tunnels.
Tunnel van Mouas  
Passeerden de drie tunnels , na om 09.00 vertrokken te zijn, in  iets meer dan een uurtje. Opmerkelijk snel, want de tunnels zijn maar  maar 5,5 m breed , evenals de tussenliggende kanaalstukkenen het stuk naar sluis nr 1 is ook maar 5,5 m. breed  
Passeerden vervolgens 16 sluizen nr 1  t/m 16 van 10.33 tot 15.20
Lagen van 12.00- 1300 stil in sluis nr 8. Meerden af in Sardy om 15. 27.
Einde tunnel 
Sardy - Chitry les Mines.
Op woensdag 11 augustus  weer   8 km  en  12 sluizen , waarvan één dubbele. Geheel overdekte lucht met een paar lichte buitjes. 
Vertrokken om 09.00 naar de eerste sluis : écluse Champ du Chène  en sasten om 09.17. Vervolgens passeerden we een viertal sluizen met de welklinkende namen : Creuzet, Petite Corvée,BoisdesToureaux en Picampoix  om 10.30. Daar passeerden we ook de laagste brug op dit kanaal : 2.70 mtr hoog in de zijden. Daarna volgden Surpaillis, PréColas, Yonne ( 24.)
Hierna weer  een nauwe doorgang van 1.5 km lang en 6 mtr breed. Om 12.00 lunchtijd in de dubbele sluis van Eugny . Om 13.53 sluis Marcy ( 27) en sluis Chaumont ( 28) om 14.21 als laatste sluis vandaag. Meerden vervolgens af in de haven van Chitry les Mines. Een goed uitgeruste haven met elektra ( 10 A)  en water.
Donderdag 12, en vrijdag 13 augustus .
Aanvankelijk behoorlijk bewolkt , later brede opklaringen  Temp. ca 25 c.
Auto ophalen  in Baye
In de haven is het een  komen en gaan van een tiental huurboten . Bezochten de stad Corbigny. Viel een beetje tegen. Wel een uitgebreide commercie.
Celina naar de stad voor de markt. Daarna  provianderen voor de komende dagen.
Het vinden van een vrije WIFI blijft een probleem in deze streek. Wel jammer.
We vertrekken uiteraard niet op vrijdag de dertiende  dat doet geen enkel oud  koopvaardij man !
Chitry les Mines - Cuzy
  Op zaterdag 14 augustus  hadden we brede opklaringen   met meer dan 30 C. voor een afstand van 14 km,  9 sluizen en  VIJF  beweegbare bruggen , zelfbediening.  één stond er open. Dit is een unicum in Frankrijk. 
Het wordt een flinke zware dag voor mijn metgezellin: Celina. 
Vertrokken om 08.40 naar de eerste beweegbare brug. Celina als brugwachtster. Ze deed het opmerkelijk goed. Bij de eerste sluis gekomen moesten we wachten tot 10.00. Had iemand zich verslapen ? Passeerden vervolgens  nog 4 sluizen  en twee  hefbruggen, wederom zelfbediening, tot 12.00 en bleven in sluis Dirol lunchen. Vertrokken daar weer om 13.10 en passeerden weer een hefbrug. Daarna doken we een 2 km lange smalle geul in. (Één richtingsverkeer, dus goed opletten en proberen uit te vinden of er geen tegenligger aankomt) en sasten om 14.00 in sluis Chatillon. Verder "Laporte" om 14.20 en de laatste sluis voor vandaag :Moulin Brûlé om 14.30.  Daarna nog weer twee klapbruggen, waarvan de laatste openstond. Een meevallertje voor onze brugwachtster voor vandaag. Meerden om 15.00 af in Cuzy tegenover een huurbotenhaven van "Le Boat". Geen voorzieningen helaas.
Zondag/maandag   15/16  augustus  . 
klapbrug bij Cuzy.
De dag begint met regenbuien  en gaat verder de hele dag door In de avond overgaand in zware buien. Temp ca 20 C de volgende dag niet veel beter. Flink wat beweging in de huurboten.  Celina naar de bakker in het dorpje.
 De weersvoorspellingen zijn niet best. Afwachten dus maar. Pas tegen de avond werd het droog.


STARTPAGINA (varen door Frankrijk)
                                   Voor de andere delen : zie  RECHTERKOLOM>>> 
Sjaak Anders febr 2012













































Geen opmerkingen:

Een reactie posten