Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door BOURGOGNE
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 5 CAN DU NIVERNAIS ( 1e deel )
van St leger des Vignes naar Cuzy
De HENDRIKA CELINA in Cercy le Tourx |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
CANAL DU NIVERNAIS
CANAL DU NIVERNAIS
Het
mooiste kanaal van de vier kanalen welke de Seine verbinden met de
Middellandse Zee. Begint bij St Léger des Vins (Decize) en eindigt
in de Yonne bij Auxerre. Gegraven van 1784 t/m 1843. voor het vervoer
van brandhout uit de bossen van de Morvan naar Parijs op initatief
van Henry IV. Geopend in 1841. Afwisselend en snel wisselende
vergezichten. Op het hoogste punt bij La Collancelle zitten een
drietal tunnels, welke een lengte hebben van resp. 758 m, 268 m en
212 m met lange nauwe toegangen. De bief ligt op 262 m hoogte.
Lengte kanaal 174 km 110 sluizen , waarvan 35 aan de kant van de
Loire en 75 aan de kant van de Seine . De sluizen hebben de
"Frechinet" afmetingen, behalve tussen Baye en St Léger,
daar hebben de sluizen een lengte van 30 meter. Diepte van het
kanaal ongeveer 1,40.m. Tussen Clamecy en Decize slechts 1,20 m.
Het kanaal wordt gevoed het uit reservoir van Pannesière, welke op
25 km afstand van het kanaal ligt. Het water loopt via "la
rigole d'Ýonne" over een prachtige 55 mtr. hoge bogenviaduct
van Montreuillon door de vallei van de Yonne.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Voeren op de eerste dag van de maand augustus om 14.07 het Kanaal du Nivernais op. Passeerden om 14.25 sluis Loire 35 en meerden om 14.35 af langs de kade van ST Léger des Vignes.
We hebben ons doel , het Canal du Nivernais, voor dit jaar bereikt !
St Leger |
Aanvankelijk zwaar bewolkt, maar later bredere opklaringen met een enkel buitje. Ca 25 C.
Gingen op de fiets naar Vannaux om de auto op te halen. Verder boodschappen dag.
Maakten het schip gereed voor een doorvaarthoogte van 2.70 m.nodig voor de komende drie tunnels.
St.Léger des Vignes - Cercy la Tour
Maandag 2 augustus. Brede opklaringen ca 28 c. In verband met het passeren van een paar huurboten vertrokken we een half uurtje later dan gepland. Vertrokken nu om 10.30 voor een afstand van 15 km , 4 sluizen en nog weer eens een aquaduct. Passeerden de eerste sluis : Vauzelle (34) om 11.00. Sluis Champvert (33) om 11.53. Voeren op ons gemak naar de volgende sluis vanwege lunchtijd. tot onze verbazing werd er nu wel doorgewerkt. Passeerden sluis la Roche (32) om 12.59. Sluis Cercy was een "garde"sluis en deze werd vlot genomen om 14.35.
Afmeren langs het eerste ponton met stroom en water ging helaas niet.Dezze was helaas geheel vol. Meerden om 14.40 af aan het volgende ponton, direct voor sluis 30. Hier helaas geen stroom. Gaan morgen weer verder. We liggen nu op de rivier de Aron, welke goed betond is.
Fleurey haven |
Cercy -la- Tour - Fleurey
9 sluizen incl 1 gardesluis Zwaar bewolkt met een enkele bui onderweg.28 C.
Vertrokken direct om even voor 09.00 in de reeds geopende sluis te duiken.
Passeerden zonder al te veel problemen de sluizen 30 (CercyleTour) t/m sluis 22 (Bernay).
Hoewel wij om 11.50 bij sluis Sauzy arriveerden werden wij helaas niet meer geschut, waardoor wij ruim een uur verloren. Bij de garde sluis van Panneçot was het even spannend om de zeer scherpe bochten te kunnen nemen. Weinig ruimte, Canal de Nivernais eigen.
Meerden om 16.00 af in de "haven" van Fleury , vlak voor de sluis 21 (Fleury) Donderdag 5 augustus : Zwaar bewolkt. In de middag wat opklaringen met 26 C . Een zestal huurboten passeren ons vandaag.
Gingen weer eens op de "velo" de auto halen in Cercy-la-Tour.
Fleurey barrage |
Fleury - Pont
Vrijdag 6 augustus : 9 km 5 sluizen ca 28 C. Brede opklaringen.
Vertrokken om 08.58 en doken gelijk de eerste sluis in: Sluis Fleury 09.12. Vervolgens werden de sluizen Brienne ( 09.32, Villard 10.09, Meulot 10.45 en Espuilly om 11.33 genomen. Het was een genot om op dit zeer bochtige traject met heuse scherpe haarspeldbochten te varen. Bijna het hele traject was ca 40 m breed. Kwamen 7 tegenliggers tegen , waarvan 5 huurboten .
Meerden om 12.00 af bij een picknick plaats vlak bij Alluy. "Pont" geheten. Comfort: Rust en water.
Pont - Chavange
De volgende dag op zaterdag 7 augustus deden we 11 km en 8 sluizen , waarvan één garde en twee duplo's.Schitterende blauwe hemel. 30 C. Brachten eerst even de auto naar Chatillon-en-Bazois en fietsten 4 km terug naar de boot.
Pont |
Vertrokken om 09.04 en passeerden om 09.28 gardesluis Coeuillon. Vervolgens werden beide sluizen Chatillon en Bazois tussen 09.59 en 10.20 genomen. De brug direct na de sluis nr 14 kostte het nodige stuurwerk en de nodige spierkracht om het schip door de bocht te krijgen.
Sluis Mingot om 11.31 veroorzaakteeen wachttijd door een tegenligger. Daarom werd de
volgende sluis ( Orgue 12 ) om 11.48 genomenen met de welwillende medewerking van een student sluis11 (ook Orgue) na 12.00 en wel om 12.23. We dachten hiermee een uurtje gewonnen te hebben. Maar helaas, de sluiswachter van de duplo sluis Mont et Marré liet ons tot 13.25 wachten en wij sasten deze dubbele sluis om 13.30 en 13.43. Voeren nog even door in een prachtige omgeving en sasten om 14.35 door de dubbele sluis van Chavance.
We meerden vervolgens af tussen de Duplo sluis en de Triplo sluis van Chavance om 14.40 in de schaduw van veel loofhout. Hadden vandaag maar 4 tegenliggers .
Triple Chavance |
Chavance - Baye
We hebben in july toch wel een beetje teveel tijd verspeeld en moeten nu dus bijna dagelijks varen om voor eind september in Pont d Ouche te kunnen arriveren.
Op zondag 8 augustus "doen" we 6 km en 6 sluizen, incl. een triple sluis. Het zijn de laatste 'montant" .
Mooi weer met brede opklaringen We vertrokken voor de laatste 6 sluizen omhoog om 08.55 en sasten in een halfuurtje door de triple sluis van Chavance. (Electrisch) Sluis bazolles 3 om 10.27 en Bazolles 2 om 10.40 . de laatste sluis Baye ( 1 ) om 11.30 en we hadden de bief bereikt op een hoogte van 262 Mtr.
We meerden 5 minuten later af aan de "Dique " welke het kanaal scheidt van een groot stuwmeer. We liggen nu vlak voor de drie tunnels van la Collancelle. Hadden een vijftal tegenliggers, allen huurboten uit Baye. Blijven tot dinsdag liggen om weer even bij te komen en dieselolie te bunkeren.
verder is het hier mooi en hebben we een mooi uitzicht over het meer waar zelfs een zeilschool zit. Gaan de auto weer ophalen in Chavance.
verder is het hier mooi en hebben we een mooi uitzicht over het meer waar zelfs een zeilschool zit. Gaan de auto weer ophalen in Chavance.
Maandag 9 augustus Zeer brede opklaringen met weinig bewolking Ca 30 C.Bunkerden 73 Ltr diesel .
Baye dijk |
Baye - Sardy
tunnelingang |
coulancelle |
Het hoogtepunt van de reis werd dus vandaag gedaan. De tunnels van la Collancelle: Sout de la Collancelle met een lengte van 758 m, Souterain de Mouas , 268 m lang en Souterain des Breuilles is de kortste met 212 mtr.
Traverse tussen tunnels |
Ook tussen de tunnels , alsmede de aanlopen naar de tunnels is nauwelijks 6 meter breed en hebben flauwe bochten. Dus een flink uurtje inspannend sturen. Gelukkig wordt het vaarverkeer geregeld met lichten door de sluiswachters voor- en na de tunnels.
Tunnel van Mouas |
Passeerden de drie tunnels , na om 09.00 vertrokken te zijn, in iets meer dan een uurtje. Opmerkelijk snel, want de tunnels zijn maar maar 5,5 m breed , evenals de tussenliggende kanaalstukkenen het stuk naar sluis nr 1 is ook maar 5,5 m. breed
Passeerden vervolgens 16 sluizen nr 1 t/m 16 van 10.33 tot 15.20
Lagen van 12.00- 1300 stil in sluis nr 8. Meerden af in Sardy om 15. 27.
Einde tunnel |
Sardy - Chitry les Mines.
Op woensdag 11 augustus weer 8 km en 12 sluizen , waarvan één dubbele. Geheel overdekte lucht met een paar lichte buitjes.
Vertrokken om 09.00 naar de eerste sluis : écluse Champ du Chène en sasten om 09.17. Vervolgens passeerden we een viertal sluizen met de welklinkende namen : Creuzet, Petite Corvée,BoisdesToureaux en Picampoix om 10.30. Daar passeerden we ook de laagste brug op dit kanaal : 2.70 mtr hoog in de zijden. Daarna volgden Surpaillis, PréColas, Yonne ( 24.)
Hierna weer een nauwe doorgang van 1.5 km lang en 6 mtr breed. Om 12.00 lunchtijd in de dubbele sluis van Eugny . Om 13.53 sluis Marcy ( 27) en sluis Chaumont ( 28) om 14.21 als laatste sluis vandaag. Meerden vervolgens af in de haven van Chitry les Mines. Een goed uitgeruste haven met elektra ( 10 A) en water.
Donderdag 12, en vrijdag 13 augustus .
Aanvankelijk behoorlijk bewolkt , later brede opklaringen Temp. ca 25 c.
Auto ophalen in Baye
Auto ophalen in Baye
In de haven is het een komen en gaan van een tiental huurboten . Bezochten de stad Corbigny. Viel een beetje tegen. Wel een uitgebreide commercie.
Celina naar de stad voor de markt. Daarna provianderen voor de komende dagen.
Het vinden van een vrije WIFI blijft een probleem in deze streek. Wel jammer.
We vertrekken uiteraard niet op vrijdag de dertiende dat doet geen enkel oud koopvaardij man !
Chitry les Mines - Cuzy
Op zaterdag 14 augustus hadden we brede opklaringen met meer dan 30 C. voor een afstand van 14 km, 9 sluizen en VIJF beweegbare bruggen , zelfbediening. één stond er open. Dit is een unicum in Frankrijk.
Het wordt een flinke zware dag voor mijn metgezellin: Celina.
Vertrokken om 08.40 naar de eerste beweegbare brug. Celina als brugwachtster. Ze deed het opmerkelijk goed. Bij de eerste sluis gekomen moesten we wachten tot 10.00. Had iemand zich verslapen ? Passeerden vervolgens nog 4 sluizen en twee hefbruggen, wederom zelfbediening, tot 12.00 en bleven in sluis Dirol lunchen. Vertrokken daar weer om 13.10 en passeerden weer een hefbrug. Daarna doken we een 2 km lange smalle geul in. (Één richtingsverkeer, dus goed opletten en proberen uit te vinden of er geen tegenligger aankomt) en sasten om 14.00 in sluis Chatillon. Verder "Laporte" om 14.20 en de laatste sluis voor vandaag :Moulin Brûlé om 14.30. Daarna nog weer twee klapbruggen, waarvan de laatste openstond. Een meevallertje voor onze brugwachtster voor vandaag. Meerden om 15.00 af in Cuzy tegenover een huurbotenhaven van "Le Boat". Geen voorzieningen helaas.
Zondag/maandag 15/16 augustus .
De weersvoorspellingen zijn niet best. Afwachten dus maar. Pas tegen de avond werd het droog.
STARTPAGINA (varen door Frankrijk)
Voor de andere delen : zie RECHTERKOLOM>>>
Sjaak Anders febr 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten