zaterdag 4 februari 2012

Met de Tjalk H.C.door de Bourgogne in 2010 deel 1

<META NAME ="keywords"CONTENT="hendrikacelina,bourgogne,reis,kanalen,fransewateren,pontdouche,dijon,fleurey,varen,tjalk,yonne,chalonssursaone,canalducentre,canaldeloire,canaldunivernais,canaldebourgogne,auxerre,pouillyenauxois,tunnelpouilly">


< xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met de HENDRIKA CELINA  door de BOURGOGNE  in 2010 
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXxxxxxXxxx 
De Hendrika Celina in Pont d Ouche


In 2010 maakten we een reis door de Bourgogne vanuit Pont d' Ouche over het Canal de Bourgogne via de  Saone. naar Chalons sur Saone . Vervolgens via Canal du Centre en het  Canal de Loire  naar het  het  Canal de Nivernais. Dit kanaal  voeren we helemaal  af naar  de Yonne.Vervolgens weer retour via Canal de Bourgogne  naar Pont d'Ouche.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DEEL 1     Van Pont d'Ouche    naar  Dijon 
Pont d'Ouche 
Komen op zaterdag 17 april weer aan boord. Het is lekker weer en we worden hartelijk begroet door Bryony '
Sluiten de elektriciteit aan en zetten de schotel op voor de televisie. 
We maken ons op om onszelf en ons schip gereed te maken voor de komende reis door Bourgogne. 
De meeste buren in de haven zijn ook al boord en de eerste schepen zijn vertrokken. Het seizoen gaat beginnen. 
Zoals al eerder geconstateerd heeft ons schip de winter goed doorstaan. Alleen de wimpel hebben we in een storm tijden de kerst verloren. 
Met een lekkere temperatuur rond de 20-24 C en een heerlijk zonnetje  werd begonnen methet schoonmaken van de dekken  en het eerste onderhoud. Tevens werd er zachtjesaan begonnen  met het klaarmaken voor de grote reis.
Antivries in de motor, in de winter toch weer een 6 tal liters weggelopen ergens uit een fitting? Hetzelfde euvel als vorig jaar. Carterolie bijgevuld.
Ankers weer aan dek. De eerste victualien werden weer aan boord gehaald.
Haven van Pont d Ouche
Motor werd 20 minuten getest. Ook op volle kracht  en verder even in z.n vooruit en achteruit.
Constateerden nergens enige lekkage.
Bunkerden 500 liter water m.b.v. een extra slang van de buurman.  Spoelden alle slangen in het schip goed door i.v.m.de nog aanwezige anti-vries. Hopen dat de tanks redelijk schoon zijn gebleven. We zien het binnenkort wel. We hebben in ieder geval weer warm water Tuigden het Dashbord weer op en kontroleerden de navigatiemiddelen.
Maakten de fiets weer gereed voor het  
                                                        komende werk.
Onze haven is een paaiplaats voor de grote groene kikker. De hele dag en de nacht geven deze dieren oorverdovende concerten. Imponerend om zo dicht bij de natuur dit te beleven.
Het vee bij Pont d Ouche
Het weer is nu afwisselend . regelmatig buien, maar ook veel opklaringen. 
Vandaag visite van Ineke en Dick, welke met hun camper onderweg zijn van Spanje naar Nederland.
Ook op 1 mei begint helaas de regen weer na een droge nacht.  Gevolgd op Zondag 2 mei met hetzelfde mistroostige weer. Geheel overdekt en veel lichte regen. 
Onze vrienden kunnen nu helaas niet meevaren . Vertrekken in de loop van de ochtend naar Nederland. 
Door het slechte weer en veel te lage temperaturen alsmede een griepje onder onze leden zijn de oorzaak dat wij nog een paar weken blijven liggen. 


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dit kanaal verbindt Parijs via de Seine en de Yonne met de Middelllandse zee van Migennes naar St jean de Losne.
Het kanaal kwam in 1832 gereed en is 242 km lang . Er liggen 187 sluizen . Deze zijn allemaal 38.5 X 5.05 m . Hoogte voor schepen slechts 3.10 en in de tunnel 2.70 m
Er ligt bij Pouilly en Auxois een lange tunnel van 3350 lang en behoort hiermee tot één van de langste tunnels van Europa. . Goed mechanisch geventileerd en verlicht mag men er zelf doorheen varen.
Het deel tussen de Migennes en de tunnel wordt omzoomd door weidse valleien , akkers en bossages. Het zuidelijk deel tussen de tunnel en Dijon is spectucalair mooi met steile heivelhellingen. Tussen Dijon en de Saone is het kanaal en omzoomd door akkerland.  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De Ouche bij Pont d'Ouche 
Pont d'Ouche  -la Buschiere
Op dinsdag 18 mei vertrekken we eindelijk van onze plek waar de "Hendrika Celina" 7 maanden heeft gelegen. We beginnen heel rustig met een aquduct , 6 sluizen en 7 km.  direct bij het verlaten van de haven   met lekker zonnig weer. Het rondzwaaien ging perfect. 
De eerste sluis stond klaar .Passeerden de 1e sluis ( Pont d Ouche ,20) om  13.11. 
De sluizen 21 t/m 25 (Forge) werden vlot gepasseerd met de hulp van 2 sluiswachters. 
Meerden om 15.00 vlak voor sluis La Bussierre (26). Aan de overkant ligt de "Amaryllis" afgemeerd, welke om 09.00 heden morgen uit Pont d Ouche was vertrokken. 
La Busssiere /la Forge    woensdag  19 mei.  
Hoewel de temperatuur nu duidelijk 20C + is, blijft de zon na 10.00 toch weg  Jammer. 
Zijn begonnen om de kajuit, met name het bovendek, te schuren en te lakken. 
Op   donderdag 20  mei vertrokken we naar Gissey  en deden  7 sluizen en  7 km.Het is helaas weer zwaar bewolkt. temp 20 c.  
Vertokken om 10.00 Passeren de eerste sluis: La Bussiere om 10.11, Sluis Bouchet om 10.32. 
Sluis 28 t/ 31 tussen 10.49 en 11.56. Hadden één tegenligger. 
Bleven voor de middag voor sluis Gissey liggen, het was net 12.00 geweest en dan staat de sluiswachterswereld stil. Om 13.00 schutten we door sluis Gissey en meerden om 13.20 af vlak na de sluis in  de haven van Gissey af.
Gissey kade hotelboten
Gissey- Fleurey sur Ouche.   vrijdag 21 mei.    
Bijna de hele dag onbewolkt. Ca  25 C. Eindelijk !   Wel Windkracht  N 2/3 Doen vandaag 9 sluizen en 9 km. en  vertrokken om 09.44 richting eerste sluis : 33 St Eau. . passeerden deze om 10.08.  Vervolgden onze waterweg door het langzaam verwijdende dal van de Ouche. Passeerden de volgende  5 sluizen  in een vlot tempo en  meerden om 12.04, vlak na sluis de Pany  af voor de middagpauze. 
Vertrokken   weer om 12.44  na ons met wat moeite van de kant /ondiepte  gewurmd te hebben. Het water was tijdens de pauze duidelijk wat gezakt. 
Arriveerden  om 14.20 in Fleurey sur Ouche  langs de kade ten ZO van de brug. Bij sluis Morcoeuil ( 40 ) liet men ons wat te lang wachten , waardoor wij door de wind verwaaiden en we behoorlijk aan de bak moesten om het schip ree te houden. Dat lukte niet helemaal en we liepen weer even aan de grond.  Bleven de eerste pinksterdag in Fleurey liggen . 
Fleurey sur Ouche  - Velars   Maandag 24 mei ( 2e Pinksterdag). 
Vertokken om 10.00  en passeerden de eerste sluis om 10.20 ( Fleurey) , de tweede sluis Creuz Suzon ( 43) om 10.45. De laatste sluis voor vandaag : Combe de Fain ( 44 )  om 11.11. 
Meerden om 11.28   boven de  sluis Velars (45) . De aanlegplaats beneden de sluis voor de deur van de supermarket  is bezet door een UK luxe motor. 
Het was druk op het jaagpad  met veel fietsers en skaters. 
Busschière
Velars - écluse Bruant. Dinsdag 25 mei.
Vandaag 7 km  en  7 sluizen.  Weer : zeer zonnig  + 30 C . Vlak voor vertrek meerde er ook nog een Zweed voor ons af welke alle sluizen met ons meeging. Hoop extra werk/aandacht in de sluizen. 
Vertrokken om 13.30  ( de sluiswachter was eerst alle sluizen  open gaan zetten). Passseerden sluis Velars om 13.38 Verrerie 14.01, Crusifix 14.23. Neuvon om 14.46, La craie 15.11. Arriveerden om 15.30 in de rommelige haven van Plombières  . Wisten de draai in de haven vlak voor sluis Plombières goed uit te voeren en passeerden deze sluis om 15.35. De laatste sluis Bruant om 16.10 . Meerden om 16.20 af vlak achter de sluis. Geen voorzieningen. Voor ons een bekende afmeerplaats. 
Vanaf Velars  was het mooie van het dal inmiddels een stuk minder geworden.de hoge flatgebouwen van Dijon kwamen na sluis Neuvon al in zicht. De toevoerwegen naar Dijon kwamen steeds dichter bij het kanaal te liggen , met alle herrie van dien. Daar hadden we in Velars ook al behoorlijk last van. 
Velars     oude stadhuis /station 
Ecluse Bruant     woensdag  26 mei   
De hele nacht veel regen. In de morgen opklaringen. Temperatuur gelukkig > 20 C Celina naar de bakker in Plombières. Er is behoorlijk wat verkeer aan de overkant op 25 m . Afrit grote weg. 
Zal nog moeilijk worden met het vertrekken morgenochtend. We liggen aan de grond. Het water stond duidelijk hoger bij aankomst. 
Hoera, bij de eerste schutting van vandaag kwam het water vlak achter de sluis voldoende omhoog om het schip vlot te duwen . Vervolgens met loopplank en vaarboom  op voldoende afstanf van de kant vastgelegd. 
Zijn even op de fiets gaan kijken ( 2 x 4 km ) Er is voldoende plek en als het meezit ook stroom.
Ecluse Bruant - Dijon   Donderdag 27 mei . 
Dijon:  park bij haven 
 Afstand 4 km met maar   3 sluizen. Vertokken zonder problemen, gezien de ondiepte, om 09.30 naar de eerste sluis .Ongeveer 1,5 km verder. Het is maar  matig  weer, opklaringen en van tijd tot tijd droog. 
Sluis Carrières Blanches10.10, Marcs d'Or (Elektrisch) om 10.19 en de laatste sluis voor vandaag Larrey ( 54) om 10.39.   Meerden in e gemeentehaven van Dijon af om 11.05.
Gezien het weer en omdat wij Dijon goed kennen zijn we van plan om morgen weer te vertrekken. 


Spoorviaduct bij Velars. 


Sjaak Anders     jan 2012.



STARTPAGINA ( varen door Frankrijk)




Voor andere delen zie: RECHTERKOLOM> 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten