xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door Bourgogne
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxXXXXXXxxxx
DEEL 7 Canal de Bourgogne
Laroche-Meginnes - Veneray les Laumes - Pont D 'Ouche.
DE HENDRIKA CELINA IN BOURGOGNDIE |
Dit
kanaal verbindt Parijs via de Seine en de Yonne met de Middelllandse
zee van Migennes naar St jean de Losne.
Het
kanaal kwam in 1832 gereed en is 242 km lang . Er liggen 187 sluizen. Deze zijn allemaal voor schepen tot 38.5 X 5.05 m . Hoogte voor schepen slechts 3.10
en in de tunnel 2.70 m
Er
ligt bij Pouilly en Auxois een lange tunnel van 3333 lang en smalle aanvoergeulen van ruim 1 km en behoort
hiermee tot één van de langste tunnels van Europa. Goed
mechanisch geventileerd en verlicht .Men mag men er zelf doorheen varen.
Het
deel tussen de Migennes en de tunnel wordt omzoomd door weidse
valleien, akkers en bossages. Het zuidelijk deel tussen de tunnel en
Dijon is spectucalair mooi met steile heivelhellingen. Tussen Dijon
en de Saone is het kanaal recht en omzoomd door akkerland.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
LarocheMeginnes |
Op 2 september begonnen we aan het laatste deel van onze reis in 2010. Het was een stuk welke wij een jaar tevoren ook al heen en weer hadden gevaren. Wij begonnen er dus goed bekend te worden.
Tot de tunnel was het afwisselend weer met zowel prachtige dagen als regen. De ochtendmist is vaker aanwezig vooral na de tunnel, maar dat waren maar een paar dagen Verder was het weer droog met opklaringen
Dorpje langs het kanaal |
Dat betekent ook dat gezien de sluizen in het begin een verval hebben van ruim 3 meter en in bovenstand van het water in de kolk nog een stuk muur overblijft van ruim een meter er voor ons een hoop extra werk is om de trossen op de kant te krijgen.
Een echte hobby dus. ( ladderjes klimmen, als er geen sluiswachter in de buurt is). Wij
probeerden dit ook op te lossen met extra lange pikhaken. Maar dat lukte niet altijd wanneer de bolders te ver weg stonden op de sluismuur.
dan is het wel laddertje op en af.
Can de Bourgogne |
In Talnay liepen we in de hoek van de haven flink aan de grond. Met behulp van medepassanten en camperlieden wisten we weer vlot te komen.
Canal de Bourgogne |
Hadden ook steeds meer last van waterplanten welke in grote getale in het kanaalwater voorkwamen. Men was wel bezig met een klein schepbootje de boel op te ruimen. Dit echter met veel te weinig mankracht. Dit duurt zo wel maanden. de rest werd zo goed mogelijk opgeruimd door de weinige sluiswachters bij de sluizen . De waterplanten hoopten zich bij elke sluis voor de deuren op.
Ochtendmist |
De studenten zijn weer verdwenen op de sluizen. dat betekent dat er weer goede afspraken gemaakt moeten worden over vertrektijden, omdat het aantal sluiswachters nu weer beduidend minder geworden zijn. Zij reizen nu mee met een brommertje om de enkele boten boten een vijftal of meer sluizen te vergezellen.
Watergeweld in de sluis |
Forge, Mombard, Veneray,Poullenay, Marigny le Cahouet, Pont Royal, Pouillenay en Auxois, Vandenesse onderweg naar onze bestemmingshaven : Pont d'Ouche .
Allemaal afmeerplaatsen welke wij al uitvoerig beschreven hebben in onze reis van 2009. ( Met de Hendrika Celina op het Canal de Bourgogne in 2009)
en verder zijn alle havens beschreven in HAVENS en afmeerplekken in Frankrijk
De tunnel westzijde. |
Vanaf Ancy Le franc varen we weer tussen de lieflijke dalen en heuvels van Bourgondie. Het hele gebied is bedekt met vele bossen en bosjes. Talloze weilandjes met kleine kudden koeien, meestal wit , maar soms ook roestbruin .Verder veel akkers. Soms geweldig uitgebreid, dan weer pietepeuterig. Opvallend is, dat de kuddes nooit groter zijn dan gemiddeld 10 stuks. Een enkele keer zien we schapen en of geiten.
basalt/Krijtrotsen langs het kanaal |
Het is de eerste keer( 15 sept) dat sinds tijden de regen ons vaarschema doorkruist. Maar ja, je kunt niet alles hebben in "la douce France ".
( behalve dan een flinke bui in Tanlay).
H.C. in Lézinnes |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
BOURGONDIE
Deze
oudste streek van "La Douche France", het hart van het land
waar God op vakantie zou gaan als HIJ het voor het zeggen had.
Bourgondie
is het land waar het pure genieten in zijn individueelste manier
vorm wordt gegoten. Het geboorteland van bedachtzame bacchanalen en
gastronomische verrukkingen , waar het goud in de kelders flonkert en
op de heuvels schittert. Bourgondie is lieflijk glooiend , met
intieme bronnen en dalen, loom stromende rivieren en wild ruisende
beken , met ondoordringbare oerbossen en kale vlaktes.
Bourgondie
is een mengelmoes van eeuwen cultuur met vele eigen stijlen.
Het
kent geen echte grenzen en omvat grote delen van diverse
departementen
Bourgondie
telt ca 1.600.000 inwoners en even zoveel Charolais koeien en Bresse
kippen. verder ca 600.000 schapen. Vee wordt gehouden in kleine
getallen , meestal ca 10-15, op kleine versnipperde stukken weiland,
soms steil tegen de heuvels gelegen.
Bourgondie
had in de 15e eeuw een sterke band met het rijke Holland en
Vlaanderen. Dit is terug te vinden in de vele kerken en cathedralen
welke zeer rijk zijn voorzien van beelden, ornamenten en glas in lood
ramen.
HET Canal |
In
de streek worden vele dialecten gesproken , welke soms in het
naburige dorp niet meer wordt begrepen.
Diep in de Morvan wordt
zelfs een "eigen" taal gesproken, welke door een
"Parijsenaar" beslist niet wordt
verstaan.
De
streek wordt door een aantal kanalen doorsneden: Allereerst Het
kanaal van Bourgondië, gegraven van 1775 t/m 1834 , 242 km lang en
heeft 189 sluizen nodig om dit kanaal bevaarbaar te maken voor
schepen tot 40 meter en 5 m breed.
Een
tweede groot kanaal is het Kanaal de Nivernais , gegraven van 1783
t/m 1842 , 174 km lang en 110 sluizen. Verder speel de kanaliseerde
Yonne een rol. ongeveer 30 km en een 9 tal sluizen.
Verder
vormt een combinatie van het Kanaal du Centre ,112 km 61 sluizen,
Kanaal lateraal de Loire 68 km 17 sluizen aan de grens van
Bourgondie een rol. Deze rol was om in principe een verbinding te
vormen tussen de Seine en de Saône/Middellandse Zee , evenals de
vorige twee genoemde kanalen. Bovendien zijn zij ongeveer 100 jaar
een belangrijke aanvoerroute geweest van hout en granen, stenen e.d.
naar Parijs en omgeving.
Al
met al , één van de mooiste gebieden van Frankrijk om te varen of
om er een vakantie door te brengen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxTranche de Creusot |
Tussen Poullenay en Pont Royal hadden we de meest bewerkelijke tocht. We moesten over een afstand van nog geen 6 km , 19 sluizen omhoog "bedwingen". Best vermoeiend hoor !
We hadden ook geen al te best weer.Er naderde een zwaar front met buien , welke na aankomst in Pont Royal overgingen in zware buien.
Na Pont Royal passeerden we het heel mooie "Tranche de Creusot" , een kilometer lange vernauwing tussen bergwanden met hier en daar uitwijk plaatsen. Schitterend. !
Deden deze keer de Tunnel van Pouillenay voor de derde keer. De 3333 meter door de berg deden we in een recordtijd van 50 minuten. We leren het wel !
Pont d Óuche |
Het wordt steeds stiller op het water. na nog even een dagje in Vandenesse te hebben doorgebracht arriveerden we op 29 september in Pont d'Ouche . Onze overwinterings plaats voor 2010/2011.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Terug naar STARTPAGINA van "Varen in Frankrijk"voor andere reizen
Voor de andere delen zie RECHTERKOLOM>>>>
Verder ook :
HAVENS en Afmeerplekken in Frankrijk
SCHEPEN en andere vaartuigen in Frankrijk
SCHEEPSTAAL in Frankrijk
BARRAGES in Frankrijk
TUNNELS in Frankrijk
DE TOCH WEL HETE ZOMER IS VOORBIJ.... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten