zondag 5 februari 2012

Met deTjalk H.C.door de Bourgogne in 2010 deel 2

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx        xxxxxxxxxxx       x
     Met de Tjalk HENDRIKA CELINA door de BOURGOGNE  in 2010 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jachthaven Dijon 
DEEL 2 
Dijon  -  St Jean de Losne -  Chalons sur Saone  
Het eerste deel naar St.Jean is op het Canal de Bourgogne . Daarna gaan  we  één van de grotere rivieren op van  Frankrijk: de Saone .
Dijon -   Sluis  Epoisses.       vrijdag  28 mei 
10 km  en 10 sluizen    De ochtend is begonnen met opklaringen  de temp. is lekker. > 20 C
I.v.m. de verwachte drukte  mochten we pas 13.00 door de eerste sluis. De drukte bestond uit 4 plezierbootjes ! De sluiswachter kwam pas om 13.30 aanzakken .  Dus de eerste schutting  pas om 13.53.
De volgende sluis was nog erger. Er kwam helemaal geen sluiswachter opdagen. Was niet gewaarschuwd door die "aanzakker" van sluis Dijon , die het drukke verkeer in de stad de schuld gaf. Wat een slampamper !  Om 15.00 kwam er uiteindelijk een sluiswachter met een "montant " mee. Die wilde pas op dringend verzoek met ons meerijden om ons in de volgende sluizen te schutten. Er was te weinig personeel was het verweer!.
Gelukkig ging het toen wat vlotter en passeerden tussen 15.15 en 18.25  sluis Colombières, Romelet, Longvic, Beauregard, Prévelle, Grand Ouges. Petit Ouges,Vernois en Epoisses. Bij sluis Grand Ouges  zou te weinig water staan. Men verwees ons naar een betere plek bij een grote Siloin Bretenieres bij sluis Epoisses. 
Bij sluis Vernois passeerden we de belangrijkste landingsbaan van het vliegveld van Dijon. Er steeg maar één pass. vliegtuig op. de militaire straaljagers lieten het gelukkig afweten, het is tenslotte zaterdag en dan werken de militairen niet. Meerden af om 18.35. Bleven tot maandag liggen. 
Silo van Bretenieres 
Sluis Epoisses - Brazey en Plaine 
 10 sluizen . 14 km. .Opklaringen . NM meer bewolkt. 22C 
Vertrokken om 08.47 naar de eerste sluis. De sluiswachter had er weinig zin in . Passeerden tussen 09.00 en 11.50 slechts  6 sluizen. We hadden maar één tegenligger. Voor de lunch lagen we in sluis Aisery( 71). Daar werden we om 13.00 geschut. na de lunch ging het gelukkig weer wat vlotter en passeerden om 13.41  Echigey , 14.12 Sluis Pont Hemery en om 14.41 de laatste sluis voor vandaag: sluis Brazey (74) . Meerden om 14.55 af in draaikom bezuiden de brug  in het dorpje Brazey en Plaine. 
Hier bleven we weer een paar dagen liggen.   
Over het algemeen een enkele opklaring. 22+ C  Er passeerden twee hotelboten, waaronder de " Steile bank" onderweg naar Tournus.  en nog een motorboot. 
Temperatuur loopt langzaam verder op. naar 24 c . Bredere opklaringen. Er wordt echt mooi weer verwacht in de komende dagen. Bunkerden 57 Ltr diesel. Proviandeerden naar  hartelust, Celina dan. Probeerden Marifoon te repareren. Lukte helaas niet. Vervingen belangrijkste dieseloliefilter.
Saint Jean de Losne  havens  op het kanaal 
Brazey en Plaine  -  St Jean de Losne  Donderdag 3 juni. . 
Afstand 5 km en maar  1 sluis. . 
Vertrokken met een staalblauwe hemel , welke echter later weer wat cirrus vertoonde, om 08.40 
ri.Jean de Losne . Passeerde om 09.00 de eerste sluis : Viranne  en arriveerde om 09.48 in St jean de losne. Besloten om de Saône nog niet op te varen i.v.m. de sterk toenemende wind  en meerden af  langszij één van de vele daar liggende schepen. De wind bleef doorstaan, dus we bleven liggen. 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                      xxx  xxxxx       x
Deze rivier ontstaat ergens in de Ardennen en is verdeeld in de Boven Saône
( la Petite saône) en de Beneden Saône . De Beneden Saône begint bij St Symphorien , waar het Kanaal du Rhône au Rhin begint, en loopt tot LYON, .
Het is een zeer rustig stromende rivier. Het is 213 km lang, met slechts 5 sluizen. Afmetingen 185 x 12 M . meestal drijvende steigers voor plaisance achter ducdalfen
Aanvankelijk 1.80 m diep, maar vanaf Chalons sur Saône 2,80M en nog verder zelfs 3 m tot 3,50 . Binnen de betonning blijven op 20 m afstand . Daar zit de rand van de geul. . De bruggen zijn minimaal 6 m hoog.
Zoals alle grote rivieren is uitluisteren op kanaal VHF 10 verplicht. Op de sluizen gebruikt men afwisselend kanaal 20 en 22
Het kent drie zijtakken, de Seille, vlak bij Tournus, welke over een afstand van 39 km bevaarbaar is tot Louhans. Het heeft 4 sluizen. De Seille is voor boten met een lengte tot ca 20 m een heerlijk bevaarbare rivier met schitterende afmeerplekken . Zelfs een 4 tal dorpjes biedt water en elektra.
Vee langs de rivier 
Bij Fleurville ( pk 97) kan men over een kanaaltje , afgesloten met een sluisje, naar Pont de Vaux . Afstand 4,5 km. Alle voorzieningen.
Verder kan men bij Verdun sur Le Doubs, welke alle voorzieningen heeft, de Doubs over een afstand van zo,n 5 km opvaren. Let op de pittige stroom, men name in het voorjaar. ook in de haven vlak langs de kades en de vingers in de haven.
Bij St. Jean de Losne is het al tientallen kilometers een zeer brede rivier .
Bij Seurre ligt een lateraal kanaal van ongeveer 10 km. Deze verkort de rivier aanzienlijk.
De rivier stroomt ook door Lyon , evenals de Rhône , en komt even ten Zuiden van deze stad in de Rhône . Daar gaan ze gezamenlijk als Le Rhône verder naar de Middellandse Zee.
Op de Saône ziet men dezelfde hotelschepen als op de Rhône. Verder ziet men er binnenvaartschepen tot ca 2000 ton welke veel zand, grind en graan varen.
Er bevinden zich veel zand en grindgaten in dit gebied .Dit veroorzaakt nogal wat verkeer met bakken, gesleept of geduwd door relatief kleine sleepboten.
In tegenstelling tot de Rhône , waar veel betonning aanwezig is , ziet men nog wel betonning hier en daar, maar het stelt niet veel meer voor. Er is voldoende ruimte om overal te varen.
Veel oude sluizen worden gebruikt als jachthaven
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                          xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
De Saone bij Seurre 
St.Jean de losne - Seurre Vrijdag 4 juni .  
vandaag gaan we de Saone op   en gaan voor ons doen een flinke afstand afleggen en wel  18  km, Daarin zitten twee sluizen. het is prachtig weer  Temp 28 C. ! 
Vertrokken van de werkkaai van " H2O" in het kanaal de Burgogne om 09.10  en passeerden de laatste
sluis van het kanaal de Bourgondié om 09.25  en voeren de Saône  op en gingen stroomafwaarts richting  Seurre.  Er stond een lichte stroom, ca 1 km/uur. Passeerden om 09.38 de grote spoorbrug. Hadden onderweg behoorlijk last van uitstaande drijvende vislijnen, welke in grote getale tot aan het midden van de rivier waren uitgelegd. Voeren om 10.10 de deviation bij Seurre  in . Arriveerden bij der sluis van Seurre om 11.15. D deze hadden we aangeroepen per Mobile telefoon  (Marifoon is helaas defect) en deze stond  keurig open voor ons. Schutten vlot en verlieten de sluis om 11.30 . Meerden vlot af in de haven van Seurre aan een 75 m lang ponton om 11.45.
Dus een lekkere vlotte reis  en voor ons doen we heel  erg weinig sluizen. 
Groot schip de sluis in bij Seurre 
Seurre -  Can du centre (ingang)
Zaterdag  5 juni . 
Vertrokken om 07.05 met een strakblauwe hemel en Bft 0  naar het Canal du Centre. De temperatuur zou snel oplopen naar de ca 40 C. Dus het beloofde een warme dag te worden. 
Wij gaan ook de grootste afstand op één dag afleggen op deze reis. wel maar twee sluizen. 
Arriveerden bij sluis "Ecuelles" na een vaart over  een vlakke Saône  om 08.42 en werden direct , samen met een motorbootje , gesast. Passeerden brug Bragny  bij Verdun sur le Doubs om 09.50.
De oevers waren bezaaid met vissers , welke met lange lijnen tot wel 50 m in de rivier visten. 
Heel veel zwanen , reigers en een enkele aalscholver waren te zien. Telden een 5 tal tegenliggers , een rondvaartboot uit Chalons en vlak  na de sluis van Ecuellles de "Vaillant", een welbekende 3000 tonner, welke graan vaart vanaf St Jean de Losne.
Arriveerden om 12.44 bij de ingang van het Canal du Centre en voeren langzaam naar de eerste sluis , welke precies om 13.00 open gemaakt werd. De sluis was vlak daarvoor leeg gemaakt voor ons. Sluis 34 B ( Chalons) ,met een opmerkelijk hoog verval van 11 mtr (!) . heeft beneden een hefdeur. Als men vervolgens de sluis invaart om te gaan schutten ziet men op 8 meter hoogte  de uitgaande deuren zitten. Het geheel geeft wel een benauwd gevoel. De sluis heeft "Frechinet" maten. Celina was al bang dat ze deuren opgeruimd hadden. 

STARTPAGINA ( varen door Frankrijk)
                                                         voor de andere delen : zie   RECHTERKOLOM>>>
Sjaak Anders jan 2012 

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten